ΕΙΔΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΩΝ

Ἰδιαίτερη μνεία ἀξίζουν τὰ εἰκονογραφημένα χειρόγραφα τοῦ Σινᾶ, φιλοτεχνημένα μὲ μεράκι κυρίως ἀπὸ Μοναχοὺς γιὰ τὶς λειτουργικὲς ἀνάγ­κες τῆς Μο­νῆς. Οἱ παλαιότεροι εἰκονογραφημένοι κώδικες (8ου–9ου αἰ.) ἐγράφησαν στὸ ἴδιο τὸ μοναστήρι καὶ ἔχουν ἁπλῆ διακόσμηση, ἐνῶ οἱ περισσότεροι χρονολογοῦνται στὰ μεσοβυζαντινὰ χρόνια. Ἐξέχουσα θέση μεταξὺ αὐτῶν κατέχει ὁ περίφημος κώδικας τοῦ Ἰὼβ τοῦ 11ου αἰῶνος, βιβλίο πόνου καὶ πίστεως ποὺ γοητεύει τοὺς πιστοὺς ἀνὰ τοὺς αἰῶνες. Ἄφθονα ἀντίγραφα τῆς Κλίμακος φέρουν μικρογραφίες τῆς οὐρανοδρόμου κλίμακος καὶ ποικιλία πολλῶν ἄλλων. Ἀπὸ τὰ χειρόγραφα τῶν λειτουργικῶν ὁμιλιῶν τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Ναζιανζηνοῦ, ποὺ διαβάζονταν στὸν ναὸ καὶ ἀλλοῦ, ξεχωρίζει ὁπωσδήποτε ὁ κῶδιξ 339, ποὺ διατρανώνει τὸν ρόλο τῆς τέχνης ὡς ὑπηρέτου τῆς Λατρείας, ἀλλὰ ἀναδεικνύει καὶ τὴν εὐλάβεια τῶν τεχνουργῶν του. Σημεῖο ἀναφορᾶς μεταξὺ τῶν βυζαντινῶν εἰκονογραφημένων χειρογράφων τοῦ Σινᾶ ἀποτελεῖ τέλος ἡ Χριστιανικὴ Τοπογραφία Κοσμᾶ τοῦ Ἰνδικοπλεύστου, ὁ κῶδιξ 1186 τοῦ 11ου αἰῶνος. Ὅλα αὐτὰ ἀποδεικνύουν τὴν γενικότερη στάση τῶν παραγωγῶν καὶ τῶν ἀποδεκτῶν τους ἀπέναν­τι στὰ βιβλία καὶ τὴν θεία Λατρεία.

* * *

Εἰδικὸ κλάδο τῶν χειρογράφων ἀποτελοῦν ἐπίσης τὰ παλίμψηστα, ἐκεῖνα δηλ. ποὺ ἔχουν γραφεῖ ξανὰ μὲ νέο κείμενο κατόπιν ἀπαλείψεως τοῦ ἀρχικοῦ. Αὐτὸ συνέβαινε ὅταν ὑπῆρχε ἀνάγ­κη δημιουργίας ἑνὸς νέου βιβλίου, ἐνῶ κάποιο παλαιότερο κρινόταν ὡς μὴ χρήσιμο, ἐξ αἰτίας τοῦ τεραστίου κόστους τῆς συστάσεως ἑνὸς περγαμηνοῦ βιβλίου. Τὸ Σινᾶ κατέχει τὴν μεγαλύτερη σχετικὴ συλλογὴ στὸν κόσμο μὲ 160 γνωστὰ παλίμψηστα, μὲ πρῶτο στρῶμα γραφῆς ἀπὸ τὸν 5ο ἕως τὸν 12ο αἰῶνα, ἐκ τῶν ὁποίων μερικὰ εἶναι δὶς παλίμψηστα. Ἀνάμεσά τους ξεχωρίζουν οἱ δύο (ἀπὸ τοὺς τρεῖς συνολικὰ γνωστοὺς σὲ ὅλο τὸν κόσμο) συριακοὶ κώδικες μὲ τὴν Παλαιὰ Συριακὴ μετάφραση τοῦ Εὐαγγελίου (στὴν ὑποκείμενη γραφὴ τοῦ 5ου αἰῶνος), ἐκ τῶν ὁποίων ὁ ἕνας ἔμεινε γνωστὸς ὡς «Κῶδιξ Σιναϊτικὸς Σῦρος», κα­θὼς ἐπίσης καὶ ὁ δὶς παλίμψηστος ἀραβικὸς 514, ποὺ περιέχει συριακὴ μετάφραση ἀγνώστου ἑλληνικοῦ κειμένου.

Κῶδιξ ἀραβικὸς παλίμψηστος ΝΕ8, φύλλο 53r: Τὸ νεώτερο
καὶ ὁρατὸ μὲ γυμνὸ μάτι κείμενο μᾶς παρέχει τὸ ἀρχαιότερο
σωζόμενο Εὐαγγελιστάριο σὲ ἀραβική μετάφραση (τέλη 8ου αἰ.)
Κῶδιξ ἀραβικὸς παλίμψηστος ΝΕ8, φύλλο 53r: Τὸ σβησμένο κείμενο
τυγχάνει τὸ ἀρχαιότερο σωζόμενο ἀντίγραφο τῆς ἰατρικῆς πραγματείας
τοῦ Ἰπποκράτους «Περὶ ἐπιδημιῶν» (6ος αἰών)

Μὲ τὴν βοήθεια τῆς σύγχρονης τεχνολογίας διενεργεῖται ἤδη φασματικὴ φωτογράφιση ὄχι μόνον τοῦ ἀναγνώσιμου μὲ γυμνὸ μάτι νέου κειμένου τῶν παλιμψήστων χειρογράφων, ἀλλὰ καὶ τοῦ σβησμένου παλαιοῦ. Χάρις στὰ σιναϊτικὰ παλίμψηστα, ἡ ἐπιστημονικὴ κοινότητα ἔκπληκτη ἔρχεται ἀν­τιμέτωπη μὲ ἀρχαῖα κείμενα ἀπὸ τὴν ἐποχὴ ἀκόμη τῆς κλασσικῆς ἑλληνικῆς γραμματείας, παν­τελῶς ἄγνωστα μέχρι τώρα.

* * *

Ἡ σιναϊτικὴ βιβλιοθήκη φημίζεται ἀκόμη γιὰ τὴν συλλογὴ τῶν παπύρων της. Πρόκειται γιὰ 125 τμήματα καὶ 22 σπαράγματα, χρονολογούμενα ἀπὸ τὸν 6ο αἰῶνα.